Μεγαλώνοντας ώριμους ενήλικες συνέντευξη της Αλεξάνδρας Καππάτου στην Αριστέα Κοντόζογλου

.Ο σύγχρονος τρόπος ζωής της οικογένειας με τις πιεστικές απαιτήσεις που επηρεάζει τα παιδιά,απορροφούν τα παιδιά τα οικογενειακά προβλήματα?


Γενικότερα τα παιδιά απορροφούν τα προβλήματα της οικογένειας. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής, τα οικονομικά προβλήματα, οι συγκρουσιακές σχέσεις μεταξύ των γονέων, προβλήματα υγείας του στενού και ευρύτερου οικογενειακού περιβάλλοντος , απώλειες,είναι μερικά από τα προβλήματα που αντανακλώνται στα παιδιά. Αυτό έχει ως συνέπεια οι γονείς συχνά πυκνά να μην φαίνονται διαθέσιμοι στα μάτια τους είτε να μην τους αφιερώνουν τον  ποιοτικό χρόνο και την προσοχή που χρειάζονται ή να ασχολούνται μαζί τους κυρίως διεκπεραιωτικά  . Σε κάθε περίπτωση ο σύγχρονος τρόπος ζωής περιορίζει την ποιοτική αλληλεπίδραση γονέων –παιδιών. Συχνά η επικοινωνία περιλαμβάνει μόνο τη μαθησιακή επίδοση ή το διάβασμα για το σχολείο που σίγουρα δεν είναι το μόνο που ζητούν τα παιδιά.

2.Τα παιδιά στην Ελλάδα ήδη απο το δημοτικό υφίστανται μια μεγάλη πίεση για τις σχολικές επιδόσεις τους,φροντιστήρια τώρα ξεκινούν απο το δημοτικό.Στην εφηβεία οι απαιτήσεις των γονέων και του σχολείου γίνονται πιεστικότερες. Είναι τυχαίο ότι η χρήση αλκοόλ και ουσιών ξεκινά στην εφηβεία?


Είναι γεγονός ότι τα παιδιά υφίστανται πίεση για υψηλές ακαδημαϊκές επιδόσεις τόσο  από τις προσδοκίες των γονέων τους όσο και από το εκπαιδευτικό περιβάλλον ενώ υπάρχει έντονη επίδραση από τον κοινωνικό περίγυρο πάνω σε αυτό το θέμα. Οι σημερινοί έφηβοι είναι σκληρά εργαζόμενοι. Η χρήση ουσιών και αλκοόλ συχνά ξεκινά στη εφηβεία όχι αποκλειστικά λόγω των πιέσεων που βιώνει ο έφηβος αλλά γιατί η περίοδος αυτή  είναι η κατεξοχήν εποχή των πειραματισμών , των συγκρούσεων , των αλλαγών . Για τους εφήβους, οι συνομήλικοι κατέχουν εξέχουσα θέση στην καθημερινότητά τους και οι παρέες παίζουν ρόλο στη μεταβατική πορεία προς την ενηλικίωση. Αφετέρου οι καινούργιες γνωστικές ικανότητες που κατακτώνται σε αυτό το αναπτυξιακό στάδιο βιώνονται από τον έφηβο σαν απεριόριστη δύναμη και θέλει να δοκιμάσει και να γευτεί νέες εμπειρίες ενώ επηρεάζεται από απόψεις και τρόπο ζωής του φιλικού περίγυρου. Σαν αποτέλεσμα αυτών των επιδράσεων ενδέχεται να δοκιμάσει και σε κάποιες περιπτώσεις όταν συνυπάρχουν και άλλοι παράγοντες όπως δυσκολία στην επικοινωνία με τους γονείς , χαμηλή αυτοεκτίμηση κλπ) να κάνει περαιτέρω χρήση διαφόρων ουσιών.

3.Γιατί η ελληνική οικογένεια όλο και συχνότερα καταφεύγει σε παιδοψυχολόγους? Ποιές είναι οι αιτίες της εφηβικής κατάθλιψης?


Οι Έλληνες γονείς είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι με τη ψυχική υγεία των παιδιών τους. Γνωρίζουν λοιπόν ότι ο ψυχολόγος μπορεί να τους βοηθήσει να διαχειριστούν διάφορα προβλήματα που αντιμετωπίζουν με τα παιδιά τους  όπως  δυσκολίες  στην επικοινωνία με τους γονείς  ή τους συνομηλίκους , προβλήματα συμπεριφοράς, άγχος , μαθησιακά προβλήματα, κάποιες δοκιμασίες της οικογένειας όπως π.χ διαζύγιο, θάνατος κ.λ.π, χρήση ουσιών, σύγχυση στην αναζήτηση σεξουαλικής ταυτότητας, εκφοβισμό , σεξουαλική κακοποιηση , κατάθλιψη  κ.α.
Η κατάθλιψη είναι μια σύνθετη και πολύπλευρη κατάσταση που η εμφάνισή της συνδέεται με διάφορους παράγοντες , περιβαλλοντικούς, γενετικούς, βιοχημικούς και αναπτυξιακούς. Επίσης παίζει ρόλο και η προσωπικότητα του εφήβου. Μπορεί να εμφανιστεί σαν συνέπεια μιας ιδιαίτερης κατάστασης αλλαγών ή ενός αποχωρισμού που επιδεινώνεται από την ανασφάλεια του μέλλοντος. Όπως ο βίαιος χωρισμός των γονιών,ένα σοβαρό πρόβλημα υγείας, συμβάντα στη ζωή του παιδιού στο χώρο του σχολείου κλπ.  . Σε περίπτωση εντοπισμού καταθλιπτικών συμπτωμάτων ο ψυχολόγος μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά .

4.Οι μεσογειακές μαμάδες είναι μια ιδαίτερη κατηγορία μαμάδων, φαίνεται να ζούνε μέσα από τα παιδιά τους, γιατί υπάρχει αυτή η μεγάλη ψυχική εξάρτηση των μαμάδων  απ’ τα  παιδιά τους?


Η Ελληνίδα μάνα εμφανίζεται υπερπροστατευτική και συχνά κατευθυντική  προς τα παιδιά της.   Ο  μητρικός ρόλος αποτελεί υπέρτατο προορισμό στη ζωή της γυναίκας και μέσο επιβεβαίωσης της. … Συχνά στα παιδιά της επενδύει δικά της όνειρα προσδοκίες επιθυμίες. Πάντα όμως είναι κοντά τους , προσφέροντας την στήριξη και την αγάπη της ενώ  σε κάποιες περιπτώσεις γίνεται υπερβολική. Συχνά εμφανίζεται πιεσμένη από τις πολλές υποχρεώσεις ενώ ο προσωπικός της χρόνος για ξεκούραση και ενασχόληση  με τις ανάγκες της είναι ελάχιστος ή ανύπαρκτος.  

 
5.Τι αλλαγές έχει φέρει η σύγχρονη τεχνολογία στη ζωή των παιδιών και των εφήβων? Τα κινητά και τα tablets λειτουργούν ως υποκατάστατα της έλλειψης επικοινωνίας ανάμεσα στους γονείς και τα παιδιά?


 Η τεχνολογία έχει απλουστεύσει σίγουρα τη ζωή παιδιών και εφήβων , έχει διευκολύνει τη μαθησιακή διαδικασία με τον πλούτο των γνώσεων και των ευκαιριών που δεν είχαν οι παλαιότερες γενιές. Επειδή το νόμισμα έχει δύο όψεις η αλόγιστη και χωρίς περιορισμούς χρήση ενέχει κινδύνους. Οι γονείς πιεσμένοι από τα άγχη της καθημερινής επιβίωσης πολλές φορές θεωρούν λύση να δώσουν ένα τάμπλετ ή κινητό στα παιδιά προκειμένου να μπορέσουν να ασχοληθούν με τις καθημερινές υποχρεώσεις απερίσπαστοι. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τη συνήθεια και ίσως την εξάρτηση. Σύγχρονο φαινόμενο επίσης είναι ότι ασχολούνται και οι ίδιοι οι γονείς με το διαδίκτυο και μέσα κοινωνικής δικτύωσης αρκετά. Είναι σημαντικό να υπάρχουν κάποια όρια στη χρήση και σωστή ενημέρωση των παιδιών για τους κινδύνους του διαδικτύου ενώ δεν θα πρέπει να παραβλέπεται η στενή επικοινωνία των γονιών με τα παιδιά καθώς και η ενθάρρυνσή τους για αθλητικές δραστηριότητες και επικοινωνία με συνομηλίκους τους.

6.Πώς μπορούν οι γονείς  να βοηθήσουν τα παιδιά τους να αποκτήσουν την ικανότητα να βρίσκουν μόνα τους λύσεις στα συναισθηματικά τους προβλήματα?


Η διαθεσιμότητα των γονιών , ο διάλογος με το παιδί  , η αποδοχή του, η ενίσχυση και η υποστήριξή του , η σωστή οριοθέτηση , η ενθάρρυνση να εκφράζει τα συναισθήματα του ,η δυνατότητα για ανάληψη πρωτοβουλιών καθώς  και η επιβράβευσή του αποτελούν  τη πυξίδα που θα βοηθήσει  το παιδί για να μάθει να διαχειρίζεται  προβλήματα που ανακύπτουν.. Η αίσθηση αποδοχής και ασφάλειας είναι τα εφόδια  στη συναισθηματική φαρέτρα του παιδιού για την αντιμετώπιση των διαφόρων δυσκολιών που ανακύπτουν.

7.Η απόκτηση  γνώσεων, τίτλων σπουδών αρκεί  για να είναι  ένας  άνθρωπος  ευτυχισμένος?


Η ευτυχία είναι η υποκειμενική αίσθηση ικανοποίησης από τη ζωή . Ως εκ τούτου , ο τρόπος άντλησης ικανοποίησης για τον καθένα είναι ξεχωριστός. Η επίτευξη των στόχων κάθε ατόμου προκαλεί ευχαρίστηση όμως δεν αποτελεί αποκλειστικά την μοναδική  συνθήκη για την κατάκτηση της ευτυχίας…Θεωρώ ότι δεν είναι αρκετά τα πτυχία για να κάνουν ένα άτομο ευτυχισμένο  στη ζωή του του αν δεν συνδυάζονται με  την δημιουργία στενών συναισθηματικών σχέσεων  με άλλα σημαντικά για εκείνο άτομα.

https://www.akappatou.gr/images/A_New_site_FOLDER/FinalHeader1200_300.png

ΑΤ




2 συνημμένα

YOU MAY ALSO LIKE

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *