Το τι εκπαίδευση θέλουμε συνδέεται άμεσα με το ερώτημα σε τι κοινωνία θέλουμε να ζούμε και επίσης με τον στοχασμόκια το όραμα ενός καλύτερου κόσμου.
Μέσα από την εκπαίδευση επειδή είναι ο σημαντικότερος και πρώτος θεσμός κοινωνικοποίησης αποκτούμε και επίγνωση για όλους τους μηχανισμούς που δημιουργούν δυστυχία, καταπίεση, φτώχεια , χειραγώγηση, προπαγάνδα, ανελευθερία, αυταρχισμό.
Ανθρωπιστική γνώση
Η εκπαίδευση δεν είναι κατάρτιση. Όταν αναρωτιόμαστε τι είναι η εκπαίδευση ουσιαστικά αναρωτιόμαστε για την ίδια μας την ύπαρξη μέσα σε αυτόν τον κόσμο.
Είναι σημαντικό οι εκπαιδευτικοί να έχουν ένα όραμα, μια συνειδητοποίηση οτι κάθε τι που διδάσκουν υπηρετεί την ουσία της δημοκρατικής εκπαίδευσης, μια κοινωνία χωρίς διακρίσεις με ισότητα , δικαιοσύνη, αμοιβαίο σεβασμό , αλληλεγγύη και κοινωνικό πλούτο. Τότε η εκπαίδευση είναι μόρφωση και οχι απλά μια κατάρτιση μια κατανάλωση γνώσεων τεχνικών, μια μόρφωση που βοηθά την ανάπτυξη της κριτικής ικανότητας των μαθητών και των μαθητριών,μια μόρφωση που προκαλεί την περιέργεια και την δημιουργικότητα των μαθητών και των μαθητριών. Και επιπλέον την συνειδητοποίηση οτι δεν υπάρχουν αυθεντίες καθώς οι εκπαιδευτικοί μαθαίνουν όταν διδάσκουν και οι μαθητές και οι μαθήτριες διδάσκουν ενόσω μαθαίνουν, η εκπαιδευτική διαδικασία είναι δηλαδή μια συνεχής εμπειρία δημιουγίας γνώσης όπου οι εκπαιδευτικοί δεν κατακρίνουν τα λάθη των μαθητών και μαθητριών αλλά συνεχώς τους ενθαρρύνουν για ανάληψη πρωτοβουλιών χωρίς φόβο προχωρώντας πέρα απο τα λάθη τους.
Το δικαίωμα των μαθητών και μαθητριών να είναι ο εαυτός τους
Αυτό το δικαίωμα συνδέεται με τον σεβασμό στο διαφορετικό γιατί ουσιαστικά η εκπαίδευση είναι και η κατανόηση του άλλου του διαφορετικού με σκοπό την αποδοχή και τον σεβασμό των συναισθημάτων του άλλου καθώς η εκπαίδευση είναι και τόπος προσωπικής ανάπτυξης μέσα από τις γνώσεις , τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής κοινότητας και την συνειδητοποίηση της ύπαρξης μας μέσα στον κόσμο μακριά από ανταγωνισμούς κοινωνικούς αποκλεισμούς, επιδίωξη υπεροχής και ελέγχου αλλά συνεργασίας ισότητας και αλληλεγγύης.